logo
  • Aktualności
  • O nas
    • Fundacja Pomocy Dzieciom
    • Centrum Rehabilitacyjno-Edukacyjne dla Dzieci
      • Centrum jako placówka lecznicza
      • Centrum jako placówka oświatowa
      • Pracownicy Centrum
      • Metody stosowane w Centrum
      • Ogród terapeutyczny
      • Baza lokalowa i wyposażenie
      • Ewaluacja w CREdD
      • Fundusze Europejskie
  • Publikacje
    • Sprawozdania
    • Publikacje
    • Materiały dla rodziców
  • Galeria
  • Kontakt
Przekaż darowiznę
logo

W Centrum jako placówce oświatowej organizujemy:

 
1. Wczesne wspomaganie rozwoju (dla dzieci od 1-7 roku życia)

Wymagana jest „Opinia do wczesnego wspomagania rozwoju” wydana przez Poradnię Psychologiczno Pedagogiczną.

Są to zajęcia stymulujące zaburzony rozwój psychomotoryczny u małych dzieci , zanim rozpoczną one naukę w szkole. Zgodnie z odpowiednim rozporządzeniem MEN ww. zajęcia organizuje się w ilości 4-8 godz. miesięcznie.
Zajęcia w zależności od potrzeb obejmują terapię logopedyczną , psychologiczna , pedagogiczną , tyflopedagogiczną , ruchową. Zajęcia odbywają się indywidualnie lub w małych 2-4 osobowych grupach.
Zajęcia na podstawie ww.opinii mogą być realizowane tylko w jednej placówce.

 
2. Realizację obowiązku przedszkolnego „0” i szkolnego etap szkoły podstawowej i gimnazjum dla dzieci z niepełnosprawnością sprzężoną tj. upośledzonych umysłowo znacznie lub umiarkowanie z towarzyszącą niepełnosprawnością : ruchową lub autyzmem lub niedowidzeniem lub niedosłuchem.

Wymagane jest „orzeczenie do kształcenia specjalnego dla dziecka ze sprzężoną niepełnosprawnością” wydane przez Poradnię Psychologiczno Pedagogiczną .

W ramach tych zajęć dzieci w małych klasach 4-6 osobowych realizują obowiązek „0”, szkoły podstawowej i gimnazjum i dodatkowo uczestniczą w kompleksowej rehabilitacji.

Edukacja uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym polega na integralnej realizacji funkcji dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej placówki, z uwzględnieniem specyficznych form i metod pracy oraz zasad nauczania, opisanych przez współczesne nauki społeczno-pedagogiczne.

Specyfika kształcenia uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym polega na nauczaniu i wychowaniu całościowym, zintegrowanym, opartym na wielozmysłowym poznawaniu otaczającego świata – w całym procesie edukacji. W stosunku do uczniów, zwłaszcza uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu znacznym, przez cały okres kształcenia w szkole podstawowej, a następnie w gimnazjum, działania edukacyjne są ukierunkowane na zaspokajanie specyficznych potrzeb edukacyjnych tych uczniów, odpowiednio do ich możliwości psychofizycznych. Przy ustalaniu kierunków pracy z uczniem należy uwzględniać indywidualne tempo rozwoju ucznia. Z tego względu podstawa programowa nie wyróżnia odrębnych celów, zadań ani treści nauczania dla kolejnych etapów edukacyjnych w szkole podstawowej i gimnazjum.

Edukacja uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym opiera się na indywidualnych programach edukacyjnych, opracowanych przez nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniami na podstawie odrębnych przepisów.

Nauczyciele prowadzą zajęcia edukacyjne zgodnie z indywidualnym programem edukacyjnym, zachowując korelację treści nauczania i wychowania. Czas zajęć i przerw jest dostosowany do możliwości i potrzeb uczniów. O doborze uczniów do oddziałów decydują głównie ich potrzeby edukacyjne i możliwości psychofizyczne, w mniejszym stopniu wiek i lata nauki.

Na każdym etapie edukacyjnym w szkole podstawowej i gimnazjum wyodrębnia się:

    zajęcia edukacyjne:
        funkcjonowanie w środowisku,
        muzyka z rytmiką
        plastyka,
        technika,
        wychowanie fizyczne,
        religia
    zajęcia rewalidacyjne.

Dzieci codziennie dowożone są na zajęcia bezpłatnie transportem zapewnianym przez gminy lub naszym fundacyjnym.

 
3. Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze dla dzieci głęboko upośledzonych umysłowo w wieku 3-24 lat.

Wymagane jest orzeczenie do „grupowych zajęć rewalidacyjno-wychowawczych” wydane przez Poradnię Psychologiczno Pedagogiczną.

W ramach tych zajęć dzieci w małych grupach 3-4 osobowych realizują obowiązek nauki i dodatkowo uczestniczą w kompleksowej rehabilitacji.
Celem zajęć jest wspomaganie rozwoju dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim, rozwijanie zainteresowania otoczeniem oraz rozwijanie samodzielności w funkcjonowaniu w codziennym życiu, stosownie do ich możliwości psychofizycznych oraz indywidualnych potrzeb rozwojowych.

Zajęcia obejmują w szczególności:

    naukę nawiązywania kontaktów w sposób odpowiedni do potrzeb i możliwości uczestnika zajęć;
    kształtowanie sposobu komunikowania się z otoczeniem na poziomie odpowiadającym indywidualnym możliwościom uczestnika zajęć;
    usprawnianie ruchowe i psychoruchowe w zakresie dużej i małej motoryki, wyrabianie orientacji w schemacie własnego ciała i orientacji przestrzennej;
    wdrażanie do osiągania optymalnego poziomu samodzielności w podstawowych sferach życia;
    rozwijanie zainteresowania otoczeniem, wielozmysłowe poznawanie otoczenia, naukę rozumienia zachodzących w nim zjawisk, kształtowanie umiejętności funkcjonowania w otoczeniu;
    kształtowanie umiejętności współżycia w grupie;
    naukę celowego działania dostosowanego do wieku, możliwości i zainteresowań uczestnika zajęć oraz przejawianej przez niego aktywności.

Dzieci od 5 roku życia codziennie dowożone są na zajęcia bezpłatnie transportem zapewnianym przez gminy lub naszym fundacyjnym.

W placówce są organizowane nadobowiązkowe zajęcia dodatkowe w wymiarze ustalanym przez dyrektora placówki, stosownie do posiadanych środków finansowych i potrzeb dzieci. Sa to m.inn. zajęcia teatralne-prowadzone przez aktora , taneczno-ruchowe itp.

Systematycznie przeprowadzamy w Centrum zajęcia integracyjne , w których oprócz naszych podopiecznych uczestniczą dzieci i młodzież z przedszkoli i szkół powiatu żywieckiego oraz wolontariusze z krajów europejskich np. W.Brytania , Hiszpania , Szwecja , Szwajcaria

Fundacja Pomocy Dzieciom w Żywcu
ul. Wincentego Witosa 3
34-300 Żywiec
NIP: 5532324941
KRS 0000100243
Centrum Rehabilitacyjno-Edukacyjne dla Dzieci
ul. Wincentego Witosa 3
34-300 Żywiec
NIP: 5532324941
REGON: 070909374-00025
tel./fax. 33 860 25 13
tel.kom. +48 502 097 479
pon-pt: 7:00 do 16:00
Numer rachunku bankowego:
BNP Paribas Bank Polska S.A.
80 1750 0012 0000 0000 3015 5963
Polityka prywatności
Klauzule RODO
STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
Fundacja Pomocy Dzieciom w Żywcu
Centrum Rehabilitacyjno Edukacyjne dla Dzieci w Żywcu
Rehabilitacja Dzieci Żywiec
© 1998 - 2025 Fundacja Pomocy Dzieciom